Användarvillkor
1. Kundkännedom
2. Betalningsalternativ
3. Leverans & försäkring
4. Att sälja till oss
5. Produkt- och prispolicy
6. Retur & reklamation
7. Integritetspolicy
8. Cookiepolicy
9. Immateriella rättigheter
§ 1. Kundkännedom
För vår och våra kunders säkerhet samt för att uppfylla lagkrav måste Gyllenhus fastställa kundens identitet. Det innebär att Gyllenhus förbehåller sig rätten att inhämta personuppgifter och övrig information från offentliga register samt för att kontakta kunden för att komplettera uppgifter. Gyllenhus behandlar kundens personuppgifter strikt konfidentiellt och förmedlar inte dessa uppgifter till tredje part, såvida inte ett myndighetsbeslut kräver sådan utlämning. Gyllenhus står under Polismyndighetens tillsyn och innehar polistillstånd med Dnr: A430.822/2018.
§ 2. Betalningsalternativ
Vänligen beakta att vi endast tar emot betalningar från ett svenskt bankkonto som står i kundens namn. Kund, utbetalare och mottagare måste vara en och samma person och måste ha fyllt 18 år. Vi tar inte emot kontanter eller kryptotokens. Du kan betala din köporder genom ett av följande betalningsalternativ:
Banköverföring
Efter att du har lagt en beställning kommer en orderbekräftelse med vår bankinformation att automatiskt skickas till
din e-postadress. För att beställningen ska vara giltig måste betalningen vara oss tillhanda inom en bankdag. Om du vill betala ordern i EUR, vänligen kontakta oss på 08-520 277 54.
Swish
Vi tar emot Swish betalningar på nummer: 123 434 26 06
§ 3. Leverans
Produkterna skickas med rekommenderat brev eller värdepost till ditt närmaste postombud eller Postnord företagscenter och kvitteras ut mot uppvisande av giltig legitimation. Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar. Under normala omständigheter skickas produkterna inom 24 timmar från det att vi erhållit betalningen, men i det fall att produkterna ej finns tillgängliga för omedelbar leverans kommer vi att ta kontakt med dig via telefon eller e-post.
Spårning
I samband med att produkterna överlämnas till Postnord kommer vi att skicka försändelsens spårningsnummer till
din e-postadress. För att spåra försändelsen ange spårningsnumret i sökfältet på Postnord hemsida När försändelsen har ankommit till utlämningsstället kommer Postnord att skicka en aviseringen till din e-postlåda.
Emballage
Produkterna är noggrant omslutna i skyddande omslag och packade i en diskret och omärkt paketlåda.
Försäkring
Alla försändelser vi skickar är helt försäkrade mot förlust, stöld och fysisk skada under transporten av Länsförsäkringar upp
till 4 000 000 M kr per försändelse. Försäkringen är giltig under hela transporten, och upphör att gälla efter att ombudet har erhållit mottagarens underskrift. Kundens ansvar föreligger i att kontrollera försändelsen vid tillfället av mottagandet. I det fall att försändelsen är skadad eller visar tecken på att ha varit öppnad skall kunden neka att kvittera ut försändelsen och omedelbart meddela ombudet samt kontakta Gyllenhus på 08-520 277 54. Skulle det hända att försändelsen försvinner eller skadas under transporten, förbehåller sig Gyllenhus rätten att skicka produkterna på nytt eller återbetala pengarna till kunden efter det att försäkringsärendet är avslutat av Länsförsäkringar.
§ 4. Att sälja till oss
De produkter som Gyllenhus köper tillbaka från privat- och företagskunder anges under kategorin "Guld" och ”Silver” i huvudmenyn samt under kategorin ”Övriga finhalter” i sidomenyn. Inköpspriserna är angivna med ordet ”SÄLJ”. Om du inte hittar inköpspriset för just din produkt, vänligen kontakta kundtjänst på 08-520 277 54.
Så här går det till för att sälja till Gyllenhus:
1) Hitta den produkten du vill sälja till Gyllenhus.
2) Ange antal eller vikt och klicka på säljknappen. Om du säljer skrot- och smyckeföremål till oss, gör det inget om du inte vet exakt vikt eller karathalt på ditt/dina föremål då vi ändå kommer att kontrollera både vikt och finhalt efter vi mottagit det. Det viktiga är att grampriset är låst!
3) Gå därefter till kassan och och fyll i dina uppgifter och bankinformation. Klicka därefter på ”Bekräfta beställning”.
4) Efter att vi mottagit din sälj-order kommer vi att skicka ut ett kuvert till din folkbokföringsadress som innehåller ett försäkrat returpaket, instruktioner på hur du ska packa produkterna, emballage, samt en kopia på din sälj-order som du ska skriva under.
5) Du lämnar därefter returpaketet till ditt närmaste postombud.
6) Vi kontaktar dig så fort vi mottagit försändelsen. Utbetalningen till ditt bankonto sker samma dag.
Inköpspriser
De inköpspriser som visas på vår hemsida är de priser du kommer få i samband med din försäljning. Priserna på din order förblir låsta i fem arbetsdagar från tidpunkten då beställningen har blivit lagd. I det fall att dina produkter ankommer senare kommer priserna på din order att uppdateras enligt de gällande katalogpriserna.
Utbetalning
Vi betalar ut dina pengar samma dag som vi har mottagit dina produkter. Likviden betalas ut till det bankkonto som du anger i kassan.
Frakt & försäkring
Returpaketet som du överlämnar till postombudet är spårbart och helt försäkrat mot förlust, stöld och fysisk skada under transporten av Länsförsäkringar upp till 500 000 kr per försändelse. När du lämnar in paketet till ombudet kommer du att få ett kvitto som gäller som ägandebevis. Leveransförsäkringen gäller endast vid innehav av kvittot!
Värderingsavgift
Det tillkommer ingen värderingsavgift.
Hur vi testar dina produkter
Mynt och tackor testas genom en elektromagnetisk analys som är icke-destruktiv. Alla andra föremål testas för renhet, vilket innefattar att vi måste skrapa eller klippa metallen och frätande syror appliceras. Efter att renheten bestämts, vägs föremålen och det slutgiltiga summan justeras. Stenar och andra icke-ädla föremål tas ej med i uträkningen.
Retur
Skulle du avböja den givna slutsumman, kommer föremålen att återlämnas och Gyllenhus kan inte hållas ansvarig eller skadeståndsskyldigt för vilken helst skada som medförts genom analysen på dina föremål. Gyllenhus tar inte ut en returavgift.
Ägandarätt
För att kunna sälja till oss måste du vara den rättmätiga ägaren till föremålen samt ha fyllt 18 år.
Vad vi köper
Vi köper in mynt och tackor av olika metaller, medaljer, nålar och klockor, samt trasiga eller gamla föremål av guld såsom smycken.
Vad vi inte köper
Tänk på att vi inte köper in tandguld, guldstoft, nersmält guld, silversmycken eller stenar. Dessutom köper vi inte guldföremål som har en renhet av mindre än 375 (9 karat).
Säkerhet
För vår och er säkerhet videofilmas uppackningen av samtliga paket. Detta sker också när vi testar produkterna för vikt och äkthet. Videomaterialet sparas i en månad.
Bedrägeri
Alla försök till bedrägeri kommer att polisanmälas.
§ 5. Produkt- och prispolicy
Produkter
Skicket på samtliga produkter är angivet vid produktnamnet. För ökad transparens har vi delat in skicket i följande kategorier:
Nypräglad/Nygjuten: Produkten är helt ny och har levererats direkt från myntverket eller fabriken.
Nyskick: Produkten är inköpt från andrahandsmarknaden men är i samma skick som en nypräglad/nygjuten produkt.
Bra skick: Produkten är inköpt från andrahandsmarknaden och är i gott skick. Mindre repor kan förekomma.
Varierande årtal: Produkten är inköpt från andrahandsmarknaden och är i bra skick. Mindre repor kan förekomma.
Cirkulerad: Produkten är inköpt från andrahandsmarknaden. Skicket kan variera. Guldtackor av märket Argor Heraeus, Heraeus, Valcambi och PAMP, och som har kategorin ”cirkulerad”, säljs alltid i försluten originalförpackning. Dock kan skicket på förpackningen variera. Guldtackor benämnda ”Olika tillverkare” säljs både med eller utan originalförpackning. Skicket kan variera såväl rörande förpackning som på tacka. Cirkulerade mynt kan vara repiga och ha missfärgningar.
Lagerstatus
För att minska kostnaderna och öka säkerheten har vi beslutat att hålla vårt lager hos leverantörerna. Detta medför att vissa produkter som vi säljer på hemsidan inte är tillgängliga för omedelbar leverans. Dock är vår logistikinfrastruktur byggd på principen ”just-in-time”, dvs snabb inleverans av produkter. Leveranstiden är cirka 2-4 arbetsdagar från att vi har mottagit kundens betalning. De besparingar vi generar genom denna lösning förmedlar vi vidare till våra kunder i form av lägre produktpriser. Vilka produkter som omfattas av detta är angivet i varje produktspecifikation under fliken ”Lager och leveransinformation”. Detta gäller även för samtliga produkter som har en minsta köpkvantitet aktiverad. För information angående lagerstatusen för de produkter som är tillgängliga för omedelbar leverans, vänligen kontakta kundtjänst
på 08-520 277 54.
Priser
Produktpriserna på Gyllenhus webbsida uppdateras automatisk varannan minut. Produktpriserna låses så fort produkterna läggs i varukorgen. Priserna kommer därefter att vara låsta i 20 minuter i både varukorgen och kassan. Efter att 20 minuter har gått kommer samtliga produkter i varukorgen och kassan att uppdateras enligt gällande katalogpriser. Det tillkommer inga dolda avgifter utifrån de priser som visas i kassan oavsett vilken betalningsmetod som väljs.
Gyllenhus förbehåller sig rätten att annullera beställningar om kunden inte har betalat i tid; om felaktiga priser och lagerstatus har visats på vår webbplats på grund IT-problem, samt i sådana situationer som står utanför vår kontroll såsom leveransproblem från leverantören, volatila marknadspriser på produkter eller produktionsproblem hos fabrikerna. Skulle något utav dessa problem uppstå kommer vi att kontakta kunden för att uppdatera beställningen med nya villkor. I det fall att beställningen annulleras kommer den inbetalade likviden att återbetalas till kunden.
§ 6. Retur & reklamation
Gyllenhus säljer begagnade och nya produkter på sin webbplats. Begagnade produkter inkluderar historiska mynt, numismatiska mynt samt cirkulerade mynt och tackor av investeringskaraktär. Begagnade produkter varierar oftast i skick och kan inkludera repor, jack, hack samt oxideringsskador. Nya produkter, vilket inkluderar mynt och tackor av investeringskaraktär, är massproducerade produkter och präglingskvalíteten kan variera. Exemplar med mindre repor i designen eller varianser i vikt och dimensioner kan förekomma. Gyllenhus kommer att byta ut produkter kostnadsfritt endast i det fall att produkterna har blivit skadade under transporten. För övrigt så gäller inte ångerrätt på mynt och tackor i enlighet med distansavtalslagen. Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) 2 kap. 11 § stadgar att ångerrätt inte gäller för avtal som ”avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen”.
§ 7. Integritetspolicy
För oss på Gyllenhus är det viktigt att du känner dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. I denna integritetspolicy ger vi dig information om hur vi hanterar dina personuppgifter.
Vilka personuppgifter samlas in av Gyllenhus?
När du använder våra tjänster eller handlar hos oss kan du direkt eller indirekt komma att ge oss information om dig själv på ett antal olika sätt, såsom när du genomför ett köp via vår hemsida, prenumerera på vår nyhetsbrev, kontaktar oss eller använder någon av våra tjänster där du lämnar ifrån dig personuppgifter av något slag. Exempel på personuppgifter är namn, personnummer, telefonnummer, e-postadress, adress, postnummer, ort, betalningsuppgifter, köp- och säljorderinformation samt användningshistorik.
Vad används dina personuppgifter till?
• För att kunna hantera beställning och administration av dina ordrar.
• För att kunna hantera kundtjänstärenden.
• För att kunna skicka generell marknadsföring såsom personlig direktmarknadsföring via e-post, post eller sociala medier.
• För att kunna göra uppdateringar och förbättringar av tjänster och produkter samt den tekniska funktionaliteten i våra datasystem.
• För att kunna fullgöra företagets skyldigheter enligt lag såsom avseende produktsäkerhet, myndighets beslut eller bokföringskrav.
Säkerhet för dina personuppgifter
Gyllenhus är måna om sina kunders konfidentialitet och lämnar ej ut eller säljer personuppgifter till tredje part med undantag för myndighetsbeslut som enligt lag kräver sådan utlämning. Gyllenhus lagrar personuppgifter på dedikerade servrar inom Sverige. Dessa servrar är rigoröst konstruerade för hög prestanda och säkerhet, som endast ett fåtal behöriga personer har tillgång till samt har rätt att hantera den lagrade datan.
Dina rättigheter
Som användare eller registrerad kund kan du när som helst begära ut vilka personuppgifter vi har registrerade om dig. Du har även alltid rätt att be om ändring angående personuppgift som är felaktig samt har rätt till radering av personuppgift som vi har lagrat om dig under förutsättning att det inte finns legala skyldigheter för oss att lagra uppgiften. Om du har frågor kring behandlingen eller insamlingen av personuppgifter kan du kontakta oss på info@gyllenhus.se eller 08-520 277 54.
§ 8. Cookiepolicy
Cookies (kakor) är små textfiler som sänds till och lagras på din enhet (exempelvis mobil, dator eller surfplatta) och som är vanligt förekommande på internet. En del är nödvändiga för att du ska kunna använda webbplatsens funktionalitet fullt ut, medan andra används för att förbättra din användarupplevelse och underlätta navigation på webbplatsen.
Gyllenhus hemsida www.gyllenhus.se använder sig utav följande cookies:
• Nödvändiga cookies - Dessa är nödvändiga för att erbjuda våra grundläggande tjänster såsom att handla via hemsidan.
• Funktionscookies - Dessa behövs för att vissa funktioner på vår sajt ska fungera, exempelvis för att bilder ska visas optimalt i den enhet du använder.
• Analys- & anpassningscookies - Dessa används för att exempelvis utveckla vår hemsida så vi kontinuerligt kan förbättra användarupplevelsen.
• Marknadsföringscookies - Samlar in information om dina aktiviteter och visat intresse på Gyllenhus webbsida, kort sagt vad du klickat på så att vi kan ge dig relevanta erbjudanden.
Du kan själv styra vilka cookies som läggs på din dator direkt via din webbläsare. Om du inte vill att cookies lagras på din dator kan du stänga av funktionen. Det gör du i din webbläsares inställningar. Då lagras inga cookies, men du kommer inte heller att kunna använda vissa funktioner på webbplatsen. Vill du ta bort redan sparade kakor gör du även det i webbläsarens inställningar. Det finns även tjänster som gör det möjligt för dig att välja vilka cookies du vill stänga av. Om du väljer att stänga av cookies kan det medföra att vissa av våra tjänster inte fungerar.
§ 9. Immateriella rättigheter
Gyllenhus webbsida, dess layout och alla komponenter, inklusive men ej begränsat till varumärken, logotyper och domännamn som visas på www.gyllenhus.se är skyddade under aktuella lagar angående immateriella rättigheter och ägs av Gyllenhus AB.
Ingen grundläggande del eller komponent på hemsidan får helt eller delvis kopieras, reproduceras, modifieras, redigeras, hämtas, förändras, överlåta eller distribueras på något som helst sätt eller på något som helst medium utan föregående skriftligt samtycke från Gyllenhus AB. Oauktoriserad användning eller spridning av material från denna hemsida kan – med stöd i lagen – leda till både civil- och straffrättsliga påföljder. Gyllenhus AB kommer att vidta alla tänkbara åtgärder för att skydda sina immateriella rättigheter.